PTC gibt die Geschäftsergebnisse für das dritte Quartal 2015 bekannt

78 IoT-Neukunden stärken den Gesamtumsatz

München, 10. August 2015 — PTC gibt seine Ergebnisse für das dritte Geschäftsquartal bekannt. Der globale Technologieanbieter verbucht einen Quartalsumsatz von 303,1 Millionen US-Dollar. Der Nettogewinn liegt bei 17,4 Millionen US-Dollar, dies entspricht 0,15 US-Dollar pro Aktie. Das im ersten Quartal 2015 eingeführte Subskriptionsmodell für zahlreiche PTC-Lösungen als Ergänzung zum bisherigen Lizenzmodell trägt mit 16 Prozent zum Lizenzumsatz (Licence revenue & Subscription Solution bookings) bei.

Der Non-GAAP-Umsatz für das dritte Quartal beläuft sich auf 303,9 Millionen US-Dollar. Der entsprechende Nettogewinn liegt bei 61,7 Millionen US-Dollar oder 0,53 US-Dollar pro Aktie.

Für das vierte Quartal 2015 strebt PTC einen Umsatz zwischen 304 und 319 Millionen US-Dollar an, mit einem Gewinn je Aktie zwischen 0,59 und 0,66 US-Dollar (Non-GAAP). Für das gesamte Geschäftsjahr 2015 soll ein Umsatz zwischen 1250 und 1265 Millionen US-Dollar erzielt werden (GAAP-Effekte nicht berücksichtigt).*

James E. Heppelmann, Präsident und CEO bei PTC, kommentiert: „Wir blicken auf ein starkes drittes Quartal bei den Non-GAAP-Umsätzen zurück und konnten dank Kostensenkungen und gezieltem Portfolio-Management die Auswirkungen eines schwierigeren makroökonomischen Klimas auf unser Kerngeschäft ausgleichen. Im Geschäftsbereich Internet der Dinge erzielten wir Rekordzahlen bei Aufträgen, Umsätzen und neuen Kunden, darunter auch einige große Industrieunternehmen, die für ihre IoT-Innovationen auf unsere ThingWorx Platform setzen. Wir konnten 78 IoT-Neukunden gewinnen, so dass sich die Gesamtzahl der IoT-Kunden in den vergangenen neun Monaten auf 182 erhöht hat. Wir glauben, dass unser IoT-Ansatz auf den strategischen Wandel optimal abgestimmt ist, der von intelligenten, vernetzten Produkten vorangetrieben wird.“

* Eine detaillierte Auflistung für Angaben zu Wechselkurs- und Steuereffekten sowie Einfluss von Akquisitionen entnehmen Sie bitte der vollständigen englischsprachigen Pressemitteilung.

Zusatzmaterial:

Forward-Looking Statements

Statements in this press release that are not historic facts, including statements about our fourth quarter and full fiscal 2015 targets and other future financial and growth expectations and anticipated tax rates, are forward-looking statements that involve risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from those projected. These risks include the possibility that the macroeconomic and/or global manufacturing climates may not improve or may deteriorate, the possibility that customers may not purchase our solutions when or at the rates we expect, the possibility that our businesses, including our Internet of Things (IoT) business, may not expand and/or generate the revenue we expect, the possibility that new products released and planned products, including IoT enabled core products, may not generate the revenue we expect or be released as we expect, the possibility that foreign currency exchange rates may vary from our expectations and thereby affect our reported revenue and expense, the possibility that the mix of revenue between license & subscription solutions, support and professional services could be different than we expect, which could impact our EPS results, the possibility that our customers may purchase more of our solutions as subscriptions than we expect, which would adversely affect near-term revenue, operating margins, and EPS, the possibility that sales of our solutions as subscriptions may not have the longer-term effect on revenue that we expect, the possibility that our workforce realignment may adversely affect our operations, the possibility that we may be unable to generate sufficient operating cash flow to return 40% of free cash flow to shareholders or that other uses of cash could preclude share repurchases, and the possibility that we may incur additional acquisition-related and pension plan termination-related expenses and losses than we expect.

Further, our results could be materially adversely affected by the resolution of our previously announced investigation in China. In the third quarter, we recorded a liability of $13.6 million associated with pending discussions with the Securities and Exchange Commission and the Department of Justice to resolve this matter. This is the minimum amount of liability we expect to incur if we are able to reach a settlement in this matter, and does not include any amounts associated with potential fines that might be imposed by either or both of the SEC and DOJ, which amounts would increase our liability and could be significant. There can be no assurance that we will reach a settlement with these agencies or that the cost of such settlements, if reached, would not materially exceed the existing accrual.

In addition, our assumptions concerning our future GAAP and non-GAAP effective income tax rates are based on estimates and other factors that could change, including the geographic mix of our revenue, expenses and profits and loans and cash repatriations from foreign subsidiaries. Other risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from those projected are detailed from time to time in reports we file with the Securities and Exchange Commission, including our most recent Annual Report on Form 10-K and Quarterly Report on Form 10-Q.